GEIR A. ARNEBERG tekst og foto
– Etter at jeg har åpnet en avtale, sørger Beate for å lukke den. Sammen fyller vi sirkelen.

Det er Hilde Gunnestad som sier dette. Sammen med Beate Håvet har de to 52-åringene startet sitt eget selskap KiiN AS – og fra 1. juli i fjor leier og drifter de Holmestrand Fjordhotell med 48 rom, restaurant, konferansesaler og yogarom.

Rollen som hotelldirektør har de splittet seg imellom med 50 prosent hver.

Mens Hilde er den utadvendte og den skapende part, tar Beate seg av det administrative og all organiseringen. Så langt har driften gått over all forventning.

Fullbooket hver helg, og nesten fullt belegg på hverdagene. Å påstå at byens eneste hotell, bygget i 1985, har fått vind i seilene, er langt fra noen underdrivelse. Og spesielt ikke etter at hele hotellet gjennomgikk en total «make over» for bare to år siden.

Rolig – men aktivt

Etter at Holmestrand Fjordhotell lå brakk under store deler av pandemien, er det i dag en blomstrende virksomhet i bygget som først ønsker sjøfarere velkommen til byen. Og det er nettopp beliggenheten de ønsker å fremheve – og dyrke for alt hva det er verdt.

–Bare det at alle dobbeltrom som vender mot sjøen har egen balkong, er et fortrinn i seg. Dessuten drar vi stor synergieffekt av all byggevirksomheten i byen. De store entreprenørene er med å fylle belegget fra dag til dag. Og når vi også fyller opp i helgene, må vi kunne si oss fornøyd med starten, sier de to hotellvertinnene.

For de nye eierne har ambisjoner langt utenpå og bare drive hotellet. De ønsker å skape aktivitet for gjestene, men i rolige og valgfrie former.

Hilde kommer fra Sande, er utdannet gestalt-terapeut – og har to voksne barn. De er begge en del av hotelldriften. Mens sønnen jobber på kjøkkenet, tar datteren Martine seg av resepsjonsjobben, hotellets markedsføring på sosiale medier, kunstutstillinger i restauranten og salg av tekstiler i hotellets egen butikk i butikk.

Kollega Beate bor i Holmestrand, er utdannet innen økonomi og HR-ledelse – og har to voksne gutter. Som ballast har hun blant annet flere år som yogainstruktør ved et treningssenter. En ferdighet hun vil høste stor nytte av i sin nye hotelljobb.

–Når folk kommer på Holmestrand Fjordhotell ønsker vi å skape en god og lun atmosfære. Tilbakelent med feriefølelse. Da kommer også yoga inn i bildet for et slags påfyll til gjestene som ønsker seg det, sier Beate Håvet.

En ny yogasal er under emning like ved resepsjonen. Den er bygget i tilknytning til terrassen, som også er bygget ut flere kvadrat, nettopp med tanke på å trekke yoga-gjengen ut i fri luft når været tilsier det.

Badstu på trappene

Det er ikke de mest stressende tiltak de nye hotelldriverne legger opp til. Tvert imot, her tenkes miljø, økologi og atmosfære. For når lunsjen skal serveres har de alltid buffeter. Og alltid med plantebasert mat i økologiens tegn.

– Vår signatur er fargerik og sunn. Uavhengig av om det er tex-mex eller pizza som står på menyen, sier Hilde Gunnestad, og påstår at satsingen på lunsjen har gitt dem stjerner i boka.

– Vi ønsker å gi gjestene en matopplevelse. Kombinert med meditasjon som yoga og en ellers stille atmosfære, er målet å tilfredsstille såvel konferansegjester eller arbeidere som tilfeldige gjester. For med beliggenheten langs vannet og utsikten, får vi mye gratis. Og enda bedre blir det når vi også får badstu på brygga, sier Gunnestad om hotellets neste store prosjekt.

De har nemlig tilknyttet seg eksperthjelp i badstu-sjangeren fra en verdensmester i badstuseremonier ansatt på Farris Bad i Larvik for å serve gjestene ytterst på bryggekanten, like ved badestranda.

– Vi ønsker oss flere aktiviteter, og har inngått samarbeid med lokale aktører innenfor blant annet utleie av RIB og kajakker.

Unik beliggenhet

De to hotellvertinnene mener begge de er heldige. Som fra hver sin kant av Holmestrand kommune har møttes sånn cirka midt i livet, og har funnet en jobb de begge har hatt en drøm om.

– Det er spennende å kunne drive noe selv. Og selv om vi ikke kjente hverandre fra før, har vi funnet tonen og fordelt direktørjobben perfekt for oss.

De mener også de kom til roret på rett sted til rett tid.

– Hotellet ligger jo perfekt til i forhold til toget og innløpet fra sjøen. Dessuten har vi etter koronaen merket et stort påtrykk fra den eldre garde, fra de som har fått den tredje vaksinesprøyta, sier Hilde Gunnestad.

I dag her hotellet 10 ansatte, men søker etter flere.

– Etter lang tid med hjemmekontorer, merker vi også påtrykket fra næringslivet. Folk er utsultede på å treffe andre – ikke via skjerm – men i det virkelige liv, sier de to vertinnene som gjør alt for å oppnå den gode atmosfæren, og har klokketro på at hotellet vil tjene penger – motivert av å skape noe som gjør den lille forskjellen.

Og kanskje vises det best gjennom hotellets egne vedtekter, der det står sort på hvitt; Hotellet skal jobbe mot utenforskap og ensomhet...