GEIR A. ARNEBERG tekst og foto
Full klaff på første forsøk. Alle selskaper som ble forespurt stilte opp da Drammensavisa skulle skrive om nyvinningen for VG2 på Sande videregående til høsten. I Hanekleiva Næringspark har behovet allerede meldt seg. En av landets største transit-område for logistikk og transport på Østlandet har allerede et skrikende behov for arbeidskraft.

Et skrikende behov

Etter to år med pandemi, har man virkelig fått kjenne på behovet og mangelen av arbeidskraft innen en sektor som i stadig større grad automatiseres – og hvor servicekravene øker dag for dag.

– For de som måtte velge denne retningen kan jeg nærmest garantere for en lys fremtid og kontinuerlig sysselsetting, sier transportsjef for Askos nye anlegg på Hanekleiva, Silje Elisabeth Hals.

Daglig leder ved opplæringskontoret for logistikk og transport i Vestfold og Telemark Vibecke Engø Jensen, mener den nye linja vil være et kjærkomment bidrag for en bransje som sliter med rekrutteringen.

–Det er en kjennsgjerning at mange av sjåførene som kjører i dag er ved 60-årsalder. Hele bransjen trenger påfyll fra den yngre garde. Og det er en bransje i endring, som kan lokke med langt mer enn den tradisjonelle generaliseringen av de som kjører langtransport på kontinentet. Automatiseringen ved logistikkarbeidet er nevnt, dessuten har vi fått en ny hverdag med mer kjøring, mer organisering – og tilsvarende høyere krav til service. Da vil dette være en god skole, og for mange være et sikkert kort for sikker inntekt i lang tid, sier Engø Jensen.

Enighet om verdien

Etter initiativ fra rektor Wenche Lien ved Sande vgs. og Holmestrand Næringsforenings leder Line Mobråthen Rygh, stiller de opp ved det nye Asko-bygget, sammen med fem representanter for de største transportselskapene ved Hanekleiva Næringspark.

Og alle de fem selskapene kjenner på den samme erfaringen; rettere sagt behovet for rekrutter med riktig og viktig kompetanse.

– Hva gjelder logistikk og transport i 2022, ser vi et marked i endring. Mot et mer papirløst og automatisert marked, der man stiller høyere kompetansekrav, samtidig med en skjerping på servicenivået, sier Terje Claussen hos Ramberg.

Etter 93 år i Drammen, har også dette selskapet med sine 45 ansatte sjåfører omsider flyttet sin virksomhet til Holmestrand. Årsaken er logistiske utfordringer, plassbehov og tilgjengelighet.